بخشی از کتاب الفبای معماری
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 21:51 | نویسنده : حسین محمدی

 Read Together

 

Epissode Of Architecture A – Z By Louis Hellman


لوئی هلمن، معمار و نویسنده، متولد لندن به سال 1936 و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه لندن و Ecole des Beaux Arts پاریس است.

 

 

 


آثار لوئی هلمن در حوزه معماری، آوازه­ای جهانی دارد. به گفته روزنامه گاردین، او از دهه 1960 تا کنون، طنز نوپردازی رسمی در حوزه معماری بوده است. او در تمام زمینه­های حرفه­اش از شهرتی جهانی برخوردار است. در "الفبای معماری"، او از الفبا به عنوان رهنمودی گیرا در روند معماری و طیف کاملی از عوامل تاثیر گذار بر شکل­گیری و طراحی ساختمان­ها، استفاده می­کند. هلمن در ارائه کتابی تبسم و تفکرانگیز، از مهارتی بی­نظیر، برخوردار بوده است. او به معماری به مثابه رشته­ای منفرد، ننگریسته، بلکه همواره آن را در زمینه اجتماعی­اش جای می­دهد. کاریکتور­های او مملو از درایت و بینشی یگانه به دنیای معماری است. "الفبای معماری"،افزون بر طنزی که دارد، آموزنده نیز هست و همه شیفتگان معماری را به وجد می­آورد.
 

 

  •  
    این کتاب درآمدی جامع و شگفت­انگیز به دنیای واژگان معماری است. کتاب شامل بخش­هایی همانند "م"، مثل معماری، "س"، مثل ساختمان،"گ"، مثل گوتیک و ... است.


    "م"، مثل معماری:معماری چیست؟ سه تعریف متداول از معماری:



    در واقع تعریف بسیاری برای معماری ارائه شده، که همگی آنها اغلب سردرگم کننده­اند. فرهنگ واژگان در مورد معماری چه می­گوید؟ معماری: هنر و دانش طراحی و ساخت ساختمان است. بنابراین معماری هنر و دانش یا فن­آوری را به هم می­آمیزد تا از این رهگذر، محیطی متناسب با نیازهای انسان خلق کند.




    معماری صورتی از هنر است، اما نه یک هنر مجزا و موزه­ ای؛ هنری که همه افراد را تحت تاثیر قرار می­دهد. همگان، بخواهند یا نخواهند، معماری را تجربه می­کنند. به طور مثال اگر موسیقی مدرن را دوست نداشته باشید می­توانید به آن گوش نکنید، ولی اگر ساختمان جدیدی در محل زندگی شما، ساخته شود نمی­توانید از دیدن آن خودداری کنید.
     
  •  
    البته این موضوع فقط به مساله دیدن محدود نمی­شود، بلکه معماری به کمک طیف وسیعی از محرک­ها با ما ارتباط برقرار می­کند.





    بنابراین، معماری به مثابه یک هنر، با ما ارتباط برقرار می­کند و همچون سایر هنرها می­تواند آزار دهنده، الهام بخش، خوب، بد یا متعالی باشد، این ویژگی­ها به اهداف پدید آورندگان یا طراحان آن بستگی دارد.






    معماری تابع موضوعات متعددی همچون مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، به عبارتی معماری آینه­ای است که جامعه مربوط و ارزش­های آن را باز می­نمایاند. علاوه بر این تفسیر،"مفهوم" آن هم، موضوع مهمی است و بسته به دیدگاه­های شخصی و یا مقاطع زمانی، تفاوت­های بسیاری را شامل می­شود.


     
  •  
    معماری به منزله نمود ارزش­های اجتماعی، نوعی تاریخ زنده و ثبت نشده­ای است که می­تواند به اندازه همه دیگر اسناد، گویا باشد. فرم آن نیز طیف وسیعی از تاثیرات اقلیمی، فرهنگی، فناورانه، اجتماعی و نیازهای بشری را شامل می­شود. چنین تاثیراتی را می­توان­ تا زمان آغاز معماری یعنی عصر حجر دنبال کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: